ساحل دریای غم
حاج محمد یزدخواستی
محرم 1397
beheshty.irگفتگویی تفصیلی و خواندنی با مسئول ستاد محرم 1394؛ مهندس سعید امامی
گفتگویی تفصیلی و خواندنی با مسئول ستاد محرم 1394؛ مهندس سعید امامی

امسال نسبت به سال های گذشته مراسم محرم با کیفیتی خیلی بهتر برگزار شد/ خودِ قرار گرفتن در پازلِ هیئت تراز انقلاب اسلامی و رسیدن به آن ، یک هدف است/ کمیته طرح و برنامه بیش از 40 جلسه قبل از مراسم برگزار کرد/ بالغ بر 200 نفر در برپایی این مراسم مسئولیت مستقیم داشتند/ امیدوارم خداوند متعال تا وقتی زنده ایم مدال نوکری حضرت سیدالشهدا را از ما نگیرد.

پایگاه اطلاع رسانی مجموعه شهید بهشتی :

سعید امامی متولد سال 1364 ، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی می باشد. وی در سال 1379 وارد مرکز شهید بهشتی شده و پس از طی کردن دوران دانش آموزی و پذیرفته شدن در دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک به طور جدی تر فعالیت خودش را در مرکز دانشجویی ادامه داد و پس از یک دوره  4 ساله ی رابطی به سمت مسئول مرکز دانشجویی منصوب شد و پس از آن مسئولیت های مختلفی از جمله معاونت فرهنگی مرکز و مسئول شورای فرهنگی موسسه را دارا بود.

وی از سال 1390 مسئول ستاد محرم موسسه شهیدبهشتی می شود و تا هم اکنون این مسئولیت را دارا بوده است؛ البته قبل از این مسئولیت در سال های قبل از آن هم با عناوین و مسئولیت های مختلف از جمله مسئول محتوا، روابط عمومی، اجرایی و کمیته جوانان در ستاد محرم مشغول به فعالیت بوده است.

حال به بهانه آخرین مسئولیت وی به عنوان مسئول ستاد محرم 1394 به سراغ وی رفتیم و گفتگوی مفصلی انجام دادیم.

 

 

با سلام و خدا قوت بابت مراسم محرم امسال ، محرم 1394؛ در خدمت شما هستیم!

بسم الله الرحمن الرحیم ؛ با عرض سلام خدمت شما و همه خوانندگان این مصاحبه؛ الحمدلله امسال نسبت به سال های قبل رشد کیفی و کمی زیادی داشتیم و امیدواریم که ان شاء الله این روند برای سال های آینده ادامه پیدا کند.

 

هم طبق نظرسنجی سایت موسسه و هم مردمی که در مراسم بودند از مراسم امسال به نسبت راضی بودند و خب یکی از عمده دلائلی را هم که مطرح می کردند نظم جلسه بوده که همه چیز برحسب برنامه سر جای خودش بوده؛ سخنرانی، مداحی و همه چیز به نظم خودش بوده؛ حالا نظر شما در این باره چیست و محرم سال 94 را چگونه ارزیابی می کنید؟

نظم برنامه الحمدلله امسال به لحاظ اجرایی در زمان بندی و کنداکتور از اول که نماز مغرب و عشاء شروع می شد تا آخر مداحی نسبت به سال های قبل رشد خیلی خوبی داشت و همچنین نظم پذیرایی هم باز نسبت به سال های گذشته خیلی بهتر بود و همه چیز روی اصول و برنامه ای که ریخته شده بود پیش رفت غیر از چند مورد محدود و معدود که در این حجم از کارها و برنامه ها قابل اغماض است.

در مجموع من خودم براساس آن بازخوردی که از بچه ها و مخاطبین مختلف گرفتم الحمدلله نظر همه ی دوستان این هست که امسال نسبت به سال های گذشته مراسم محرم با کیفیتی خیلی بهتر و کمیتی خیلی بیشتر همان طور که برنامه ریزی شده بود، برگزار شد.

 

کلا از سابقه ی هیئت انصارالحسین(علیه السلام) برای ما بگویید که قدمتش به کی برمی گردد و ثانیا این شیوه ی فعلی برگزاری مراسم چندسال هست که اجرا می شود؟

تا آن جا که من اطلاع دارم هیئت دانش آموزی و دانشجویی انصارالحسین(علیه السلام) بطور رسمی از سال 70 عملا کارش را شروع می کند البته خود مجموعه از سال 68 و  هیئت بصورت رسمی به عنوان یک هیئت دانش آموزی و دانشجویی از سال 70 تاسیس می شود و تا به امروز هم هر سال و روز به روز متناسب با مقتضیات زمان و شرایط فرهنگی موجود در جامعه و متناسب با نیاز هایی که جامعه دارد برنامه هایش را رشد داده و به روز , برنامه های خود را اجرا کرده است.

در این شیوه ی فعلی برگزاری مراسم که متناسب با فضاهای جامعه و اقتضائات فرهنگی روز هست، سعی شده که تاکیدات بزرگانی چون حضرت آقا محورهای اصلی اجرای مراسم باشد. بدین صورت که ضمن حفظ ساختار سنتی هیئات مذهبی که مورد تاکید ایشان هست هرساله با انتخاب شعاری به عنوان شعار اصلی مراسم و تعیین یک خط مشی کلی برای آن سال و طراحی پوستری متناسب با آن، موضوع مراسم محرم پیگیری می شود .

هم چنین برنامه های جنبی در قالبهای مختلف مانند کلیپ ها، نرم افزار، نشریه، مسابقه یا نمایشگاه و .... وجود دارد که مبتنی بر همان خط مشی و سیاست کلیِ انتخاب شده باز دوباره برنامه ریزی می شود. سخنرانان نیز درباره ی همان موضوع و خط کلی انتخاب شده صحبت می کنند و سعی می شود که یک وحدت رویه ای در همه چیز از جمله تزئینات، تبلیغات و تولید محتواهایی که در موارد مختلف هست، ایجاد شود.

 قالب هایی هم که برای انتقال محتوا و تاثیر گذاری فرهنگی انتخاب می شوند در ضمنی که سعی می شود نو و خلاقانه باشند با عنصر هنر هم آمیخته می شوند و همین باعث می شود که ان شاء الله بتواند هم جذب مخاطب جوان کند و هم تاثیر شگرف تری بگذارد. من فکر می کنم حدود 10 سالی می شود که با این مدل هیئت پیش می رود و متناسب با مقتضیات فرهنگی زمان اجرا می شود.

 

 

شما در هدف گذاری و برنامه ریزی مراسم چه اهدافی را دنبال می کنید تا در هیئت تراز انقلاب اسلامی قرار بگیرید؟

خودِ قرار گرفتن در پازلِ هیئت تراز انقلاب اسلامی و رسیدن به آن ، یک هدف است و ما یک سری از برنامه ها و سیاست هایی را برای رسیدن به هیئت تراز انقلاب اسلامی داریم که خب در شئون مختلفِ آن، هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ اجرایی دنبال می شود.

اما به لحاظ محتوایی، جلسات طرح و برنامه چند ماه قبل از محرم شروع می شود و منویات حضرت آقا سرلوحه کار قرار می گیرد ، هم چنین مسائل روز و مسائل فرهنگی در جلسات کارشناسی بررسی می شود تا موضوعی به عنوان موضوعِ هدف انتخاب شود که دغدغه ی اصلی و روزِ مکتب تشیع است . بعد از آن ، برنامه ریزی های فرهنگی براساس آن در قالب های مختلف انجام می گیرد تا آن محتوایی که آن سال انتخاب شده را به مخاطب برسانیم .

باز در عزاداری کارگروه های ویژه ای راه اندازی می شود که کارشان این است که براساس آن اهدافی که در عزاداری هست برای رسیدن به یک مدل عزاداری که هم به لحاظ صورت و هم محتوا درخور هیئت تراز انقلاب باشد برنامه ریزی کنند . در انتخاب اشعار، محتوا، سبک های سینه زنی، نوع عزاداری و میان داری و شور جلسه و حماسه و عاطفه ای که باید در عزاداری باشد از چند وقت قبل با آقای یزدخواستی جلسه گذاشته می شود و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی می شود.

در مباحث اجرایی هم که می توان گفت به دنبال هیئتی در تراز انقلاب اسلامی هستیم که بتواند بیشترین مخاطب را به لحاظ کمی جذب کند و در اهداف بلند مدت خودش موج آفرینی در جهان اسلام را در نقطه ی هدف قرار دهد. خب الحمد لله برنامه هایی که ریخته می شود محدود به فضای حسینیه نیست و دید این است که در مکان حسینیه بیشترین افراد بتوانند بیایند و در گام بعد از رسانه های مختلف استفاده بشود که پیام هیئت به گوش افراد مختلف در شهر اصفهان و کشور و در آینده نزدیک به گوش جهانیان برسد ان شاء الله .

 

11 شب مراسم برگزار شد ولی خب قطعا شما و تیم اجرایی از خیلی وقت پیش مقدمات برنامه را شروع کردید برای ما از این مقدمات بگویید که چه پروسه ای طی شد، از کی شروع شد و چه کمیته هایی تشکیل دادید؟

کمیته طرح و برنامه که در واقع نقش ستادی را در چارت تشکیلاتی دارد و تبیین سیاست های کلی در همه ی برنامه ها و تعیین ویژه برنامه های هر سال و نظارت بر کیفیت اجرای آنها را عهده دار است از حدود  اسفند ماه شروع به کار کرد و تا قبل از مراسم حدود 40 جلسه ی پربار که خیلی از این جلسات بیش از 3 ساعت طول می کشید را برگزار کرد که دبیراجرایی این کمیته آقای امیرحسین پرورش بودند.

 یک چارت سازمانی برای ستاد بود ولی باز یک بازبینی شد و یک سری از نقایص آن برطرف شد و وظایف تقسیم شد و براساس آن، مسئولیت های مختلف میان بچه های مرکز واگذار شد.

 

امسال ستاد محرم (در بخش صف) متشکل از 9 کمیته بود؛

1)کمیته اجرایی: که وظیفه آن اجرای مراسم از صفر تا صد بود . هم چنین برنامه هایی مانند چینش و مدیریت انتظامات و گروه های خادم الحسین ، اجرای کنداکتور ، فرهنگ خادمین ، امور همسایه ها و... با این بخش بود که مسئول آن آقای طراوت بودند.

2)کمیته تبلیغات و روابط عمومی: که کارش تبلیغات در فضاهای مجازی و حقیقی بود و هم چنین بحث سایت و پوشش خبری، دبیرخانه، گزارش دهی،  مستند سازی و نظرسنجی را هم برعهده داشت و آقای سموعی مسئول این بخش ستاد بودند.

3)کمیته تزئینات: که وظیفه تزئینات داخل مراسم، راهروها و بیرون از خیمه را برعهده داشتند و آقای میرمحمدصادقی مسئول این بخش بودند.

4)کمیته تدارکات: در این بخش که انصافا زحمات خیلی زیادی را هم به دنبال داشت ما در خدمت آقای مراثی بودیم و مثل سال های گذشته به غیر از بحث های پذیرایی، چایخانه، حراست، مسائل ایمنی و... هم جزء شرح وظایف این قسمت بود.

5)کمیته فناوری: این بخش هم که وظیفه صدابرداری، تصویر و نورپردازی مراسم را برعهده داشت و مسئولیت آن به عهده ی آقای محلوجی بود. البته امسال کل تجهیزات صدا، نور، تصویر و تلویزیون شهری را آقا جواد رفعتی بدون هیچ چشم داشت مالی آورده بودند و دوستان مجموعه ی ما هم به ایشان کمک کردند تا نهایتا شاهد یک فناوری بسیار قوی و تقریبا ایده آل در مراسم بودیم.

6)مالی و پشتیبانی: وظیفه این بخش در قسمت مالی تنظیم سند های مالی بود و در بخش پشتیبانی تامین بودجه مورد نیاز مراسم و جذب کمکهای خیرین.         در این بخش هم آقای شفیعیون عهده دار مسئولیت مالی بودند و آقای محسن نصر در بخش پشتیبانی مراسم خدمت کردند.

7)قافله عزاداری ظهر تاسوعا هم که از اسمش مشخص است و امسال در خدمت آقای محسن جوادی بودیم.

8) مهدکودک : مسئولیت این بخش هم آقا حکمت پیر نجم الدین به عهده داشتند و البته حدود 20 نفر از خانم ها هر شب در مهدکودک هیئت، پذیرای کودکان بودند تا هم برنامه های جذاب عاشورایی برای آنها داشته باشند و هم به نظم و سکوت جلسه ی اصلی کمک کرده باشند.

9) هیئت نوجوانان : در این بخش هم آقای محمدجواد نادرالاصلی عهده دار مسئولیت بودند و این برنامه هم هر شب موازی برنامه ی اصلی برگزار می شد. مخاطبین این برنامه نوجوانان 8 تا 13 بودند و  در خدمت حجه الاسلام کاردان پور هم بودیم که برنامه های متعدد و متناسب با فضای سنی آنها داشتند.

همه ی این کمیته ها دارای نفراتی به عنوان زیرمجموعه بودند که از حدود 2 ماه قبل از مراسم به تناوب جلسات خود را برگزار می کردند. در مجموع  اگر بخواهیم حساب کنیم مسئولین و نیروهایشان که بصورت مستقیم درگیر اجرا شدند بیش از 200 نفر بودند و البته حداقل حدود 300 نفر دیگر هم به صورت غیر مستقیم و بدون عنوان و مسئولیت رسمی کمک می کردند تا این مراسم به این صورت و کیفیتی که شما ملاحظه کردید برگزار شد.

البته اینجا چون اسم آوردیم لازم است این را هم بگویم که الحق و الانصاف آقا رضا نادر الاصلی برای برگزاری این روضه کلیدی ترین نقش را در مجموعه ی ما دارند. هرچنددر برپایی این روضه همه ی بزرگترها و اساتید ما بسیار زحمتکش و تاثیرگذارند اما نقش ایشان (حاج آقا رضا ) یک نقش کلیدی و اساسی است در واقع به معنای واقعی کلمه ایشان حق استادی برگردن تمام ما دارند و واقعا نقشی که در ایام محرم و در برگزاری مراسم ایفا می کنند هیچ کسی ندارد؛ از من که اسم مسئول ستاد را یدک می کشم گرفته تا تک تک خادمین و مسئولین مراسم محرم و هیئت مدیره و هیئت امنا. خدا ان شالله طول عمر و سلامتی بهشان بدهد و توفیقاتشان را روز به روز افزایش دهد.

 

 

یک سری ویژه برنامه هم امسال در بخش طرح و برنامه داشتید از جمله نشریه ی راه رفتنی، گفتگوی امانت تاریخ، نمایش وقت تیغ، نرم افزار موبایل بهشتیان ، نماهنگ فتح دیگری باید و سایت تخصصی هیئت در این خصوص توضیحی دهید.

بله الحمدالله. در مورد نشریه ی راه رفتنی باید عرض کنم که از چند وقت قبل رایزنی های آن با خانه ی بیداری اسلامی انجام شد و قرار شد که برای تامین محتوای آن، یک تیم از مجموعه ما و یک تیم از مجموعه خانه بیداری اسلامی اقدام کنند. دبیر اجرایی این مجله آقای امیرحسین پرورش بودند و امور اجرایی آن هم از جمله طراحی و چاپ بر عهده ی خود ما بود. در همین جا جا دارد از خانه بیداری اسلامی تشکر کنیم به خاطر همکاری ویژه شان و مسئولیتی که در بحث تامین محتوا پذیرفتند . به عقیده ی من این کارِ نو نقطه ی عطفی بود که به بهانه ی ماه محرم ، مباحث عمیقی که مد نظر آقا بوده و هست و منشا آن برگرفته از مبانی دینی است برای مخاطبین ارائه شود . البته این دغدغه که شاید موضوع منتخب در نگاه اول با فضای محرم ارتباطی نداشته باشد و برای مخاطب طرح آن در محرم دلچسب نباشد هم بود ولی نهایتا در این موضوعِ  اقتصاد مقاومتی یک کار علمیِ دقیق و استاندارد تولید شد و در اختیار جامعه ی دانشجو و طلاب جوان قرار گرفت. بنده فکر میکنم این مجله ی علمی و تخصصی هم از لحاظ محتوا و هم سبک اجرا یکی از اصلی ترین نقاط روشن در کارنامه ی عملکرد ستاد امسال بود و البته تجربه ی همکاری با خانه ی بیداری اسلامی هم برای همه ی دوستان ما بسیار دلچسب و موفق بود. اضافه می کنم که به غیر از نسخه های چاپی این مجله (2000 مجلد) که در بر اساس سیاست مشخصی توزیع شد نسخه ی پی دی اف این اثر هم به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی در اختیار همه ی دوستان قرار گرفت.

 

 اما بحث امانت تاریخ : این عنوان مربوط به ویژه برنامه ای قبل از سخنرانی اصلی مراسم بود که از قالب سخنرانی و منبر بیرون آمده بود و در قالب پرسش و پاسخ به سبک برنامه های مجری و کارشناس اجرا می شد.  خب این برنامه در سال های گذشته خیلی مورد استقبال قرار گرفته بود و امسال بطور جدی تر دنبال شد. کارشناس هایی که بودند مباحث عمیق و قابل استفاده ای داشتند از جمله بحثی را که آقای دکتر رجبی دوانی در سه شب آخر مراسم ارائه دادند و در آن به آثار قیام سیدالشهداء (علیه السلام) در تشکیل حکومت های بعدی مخصوصا در شکل گیری تمدن اسلامی پرداختند که در نوع خود مباحث نویی محسوب می شد و طرح آن در هیئت یک نوع تابوشکنی بود. بنده در همین جا از دوستانی که نبودند می خواهم که به سایت هیئت مراجعه و این مباحث را دنبال کنند.

 

بحث نمایش هم یک قالبی است که برای نسل جوان بسیار جذاب است و ما این قالب را برای 5 شب اول قبل از سخنرانی انتخاب کردیم. بیشتر با رویکرد جذب جوانان. باز ما سعی کردیم با وجود آنکه نمایش قالبی بود که در بقیه ی مجموعه ها هم مورد استفاده قرار گرفته است نوع جدیدی داشته باشیم یعنی یک نمایشی امسال اجرا شد که 5 قسمتی بود و به صورت مستقیم ارتباطی با محرم نداشت. "وقت تیغ" روایتگر داستان شخصیتی بود خیالی، که این شخص بواسطه عشقی که به دختری داشت برای تامین هزینه های مالی اش به کربلا می رود و در لشگر عبید الله زیاد قرار می گیرد،  اما آنجا دگرگون می شود و حالا آن وقایعی را که در کربلا دیده را بازگو می کند. البته ضعف هایی در اجرا داشتیم که ان شاء الله سعی می کنیم برای سال های آینده رفع شود. همین جا باید تشکری داشته باشیم از ریاست محترم حوزه ی هنری اصفهان جناب آقای مهدی سیدین نیا که با کمک ایشان و تلاش های شبانه روزی دوستانشان (جناب آقای رسول هنرمند ، مهدی شهداد ، محمد رضا آریانفر، سیدمرتضی طباطبایی) و بازیگران این داستان و البته زحمات تیم اجرایی مجموعه ی خودمان (آقایان اسماعیل آقاجان مولایی و صالح محمدی) برای 5 شب این نمایش اکران شد.

 

نرم افزار موبایل بهشتیان هم باز چند سالی بوده که وجود داشته و امسال نسخه ی جدید آن با امکانات جدید در اختیار کاربران قرار گرفت. سعی شد در نسخه ی جدید بهشتیان نگاه تولیدی صرفا برای ماه محرم نباشد تا مخاطب انگیزه ی حفظ این نرم افزار را بر روی تلفن همراهش در طول سال داشته باشد.

سایت هم امسال بصورت جدی تر دنبال می شد و نسخه های جدیدش با گرافیک جدید بالا آمد و سعی شد به طور کلی امسال از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی (از جمله کانال بهشتیان در تلگرام) به صورت گسترده تری بهره برداری شود . امسال به غیر از سایت موسسه، سایت هیات انصارالحسین (علیه السلام) هم به صورت تخصصی و جداگانه راه اندازی شد. شاید بتوانم به جرات بگویم که امسال با بارگذاری به موقع برنامه های هرشب درسایت و هم چنین راه اندازی کانال بزرگ بهشتیان در نرم افزار تلگرام و تولید اپلیکیشن موبایل بهشتیان حرکت جدی در فضای مجازی ، با توجه به اهمیت این فضا در جامعه فعلی و وجود مخاطبان زیاد در نسل جدید صورت گرفت.

 

نماهنگ فتح دیگری باید هم امسال برای اولین بار یک موسیقی دو زبانه (فارسی و عربی) بود که اشعار آن را آقایان شاهین ملکی و میثم حاتم النجفی سرودند. کار آهنگ سازی و تنظیم و میکس و مسترینگ و خوانندگی این اثر هم همه اش به عهده ی دوست خوبمان آقای مجتبی مینوتن بود . سازهای این اثر در تهران و توسط بهترین نوازنده ها گرفته شد و نهایتا یک اثر تاثیر گذار و به یاد ماندنی تولید شد. ما صوت این اثر را در رادیو پدیده و برخی دیگر از شبکه های مجازی و اجتماعی پخش کردیم و تا این لحظه که بنده دارم با شما مصاحبه می کنم فقط از سایت رادیو پدیده حدود 300 هزار بار دانلود داشته است. خب این یعنی یک کار فرا شهری. نماهنگ تصویری این اثر هم باز بسیار مورد استقبال قرار گرفت و البته یک نسخه ی بدون موسیقی آن (با آوا) هم، هر شب در مراسم به عنوان نماهنگ پایانی پخش می شد. در مجموع این اثر یکی از تولیدات بسیار موفق ستاد در مراسم امسال محسوب می شود.

 

درباره ی نقش تبلیغات و نحوه ی اجرای آن و همچنین تزیینات در هیات انصار الحسین (ع) برای ما توضیح بدید و بفرمایید کلا این موارد چه نقشی در برپایی مراسم شما دارند؟

تبلیغات در سطح شهر دارای دو وظیفه مهم است یکی فضاسازی شهری که به عنوان یک وظیفه به آن نگاه می شود و دیگری اطلاع رسانی به صورت گسترده در سطح شهر، تا مجموعه های مختلف بالاخص نسل جوان از برنامه ی هیئت اطلاع پیدا کنند و براساس سلایق مختلفی که وجود دارد آن دسته ازعزیزانی که علاقه مند به نوع برنامه ریزی هیات انصار الحسین (ع) هستند بتوانند دراین خیمه حاضر شوند.

 

تزیینات وظیفه اش از دیدگاه ما ایجاد فضایی هنری است که به وسیله آن هم بتوان با استفاده از ابزار هنر کار محتوایی کرد و هم اینکه مخاطب تا وارد فضای حسینیه می شود روح معنوی جذابی را که حاکم بر روضه است ببیند و بتواند با این فضا ارتباط برقرار کند تا بتوان با این ابزار، ایجاد لطافتی در وجود مستمعین کرد و بستری را فراهم کرد برای استفاده ی بیشتر مخاطب از تمام برنامه ها اعم از سینه زنی، سخنرانی و ... . در این بخش یک نکته ی بسیار عمیقی از حضرت آقا همیشه آویزه ی گوش ما بوده که فرمودند : " هیچ تفکری در تاریخ ثبت نخواهد شد مگر آنکه با هنر آمیخته شود. "

 

 

 

در مراسم امسال اتفاق مهمی که در شب های پایانی برنامه بسیار به چشم می آمد خیل انبوه جمعیت بود که در ورودی خیمه و حتی در پیاده روها و خیابان اصلی اجتماع کرده بودند تا جایی که با هماهنگی نیروی انتظامی در شب های آخر مجبور شدید راه ورود خیابان آیت الله کاشانی را از ابتدای چهار راه وفایی ببندید ؛ سوالی که برای خیلی از مخاطبین مطرح بود اول میزان فضای حسینیه و هم چنین تعداد کل مخاطبین برنامه است و دوم اینکه مخاطبین شما چه نوع مخاطبینی بودند؟

در داخل حسینیه به صورت فشرده در حالت نشسته جمعیتی حدود 7000 نفر جا می شود ولی در شب های آخر جمعیت مخاطب ما براساس آمارهایی که داشتیم با احتساب هیئت نوجوانان و مهدکودک بیش از 10000 نفر بودند و به واسطه کمبود مکان، جمعیت اضافی در پیاده رو های های اطراف و خیابان کاشانی می نشستند و لوازم مورد نیاز از جمله موکت و فرش برای استفاده آن ها از برنامه مهیا شده بود.

در مورد مخاطب قالب مراسم هم با توجه به آمارهای غیررسمی و ظاهری که توسط سخنرانان و افرادی که در تریبون حاضر بوده اند و برآورد کرده اند ، بالغ بر 60 تا 70 درصد جمعیت حاضر در حسینیه از قشر جوان بودند و حدود 30 تا40 درصد میانسال ؛ من باید این را هم اضافه کنم که جوان از دید ما قشر دبیرستان و دانشجو (15 تا 30 سال) هست. البته مورد اخیر فقط یک برآورد ظاهری است و مبنای کمی و آماری دقیقی ندارد .

 

آقای امامی مسئولیت ستاد محرم سخت نیست؟ که شما با تمام مشغله هایی که دارید طی این چندین سال این مسئولیت را می پذیرید؟ چه چیزی شما را هرسال به این خیمه می کشاند؟

فقط حرارت عشق ؛ عشق به سید الشهدا (ع) "ان لقتل الحسین حرارت فی قلوب المومنین لا تبرد ابدا" عشق و حرارتی که به واسطه توفیقی که خودشان دادند هیچگاه سرد نمی شود و من آرزوم این هست که همیشه بتوانم خادم این آستان باشم. حالا چه به عنوان مسئول ستاد محرم و چه به عنوان نوکری در هر یک از قسمت هایی از ستاد که خودشان صلاح بدانند و امیدوارم هیچگاه این لطف و اجازه نوکری را که به بنده عطا کردند و  این مدال عشق را  از ما نگیرند.

به تعبیر حاج آقا سرلک که می فرمودند: به اهل بیت بگویید جای ما خوبه، لا تستبدل بی غیری، کسی را جایگزین ما نکنید . چون اراده ی الهی است که چراغ سید الشهدا روشن بماند و هر روز پر فروغ تر شود حال چه ما نوکر و اسباب آن باشیم و چه نباشیم . پس فقط باید از خدا بخواهیم که این مدال را از ما نگیرد و به کس دیگری بدهد فقط همین.

 

سخت ترین لحظه مراسم امسال برای  شما و خاطره انگیز ترین لحظه مراسم امسال را برای ما تعریف کنید؟

سخت است یک سری از لحظات واقعا سخت و استرس آور بود و نمی توان گفت کدام لحظه سخت تر است و خیلی از  لحظه ها شیرین بود و به صورت کامل تر تمامش شیرین بود و مشخص کردن شیرین تر بودن کدام لحظه کار ساده ای نیست. ولی شاید می توان خاطره انگیز ترین لحظه ی امسال را لحظه ای دانست که یکی از همسایه های حسینیه که یک پیرزنی بود آمد و با حال خوب و جالبی که داشت برای ما دعا می کرد و برای تمام خادمین از ته دل عاقبت به خیری می خواست و  اشک در چشمانش جمع شده بود که خب برای من این لحظه خیلی شیرین بود.

 

 

 

برنامه سال آینده هیئت انصارالحسین(علیه السلام) چگونه خواهد بود و از کی شروع خواهد شد؟ با توجه به بالا بودن توقع مخاطبین چه درس هایی از امسال گرفتید و چه برنامه هایی را از امسال الهام خواهید گرفت برای سال آینده؟

نقطه قوتی که امسال نسبت به سال های گذشته وجود داشت و باعث شد به لطف اهل بیت علیهم السلام رشد کمی و کیفی خوبی داشته باشیم، این بود که تشکیل ستاد و برنامه ریزی ستاد نسبت به سال های گذشته خیلی زودتر شروع شد همانطور که گفتم تقریبا 7 ماه زودتر شروع شد و تکلیف ستاد مشخص شد.

 با توجه به اینکه از امسال بحث ستاد محرم تبدیل به دبیرخانه دائمی شده و مسئولیت این دبیرخانه در حال حاضر با بنده است ما ان شاء الله بزودی با نام سیدالشهدا (علیه السلام) کار ستاد محرم 95 را شروع می کنیم و استارت جلسات طرح و برنامه را می زنیم و این خود می تواند نقطه ی امیدوار کننده ای برای رشد کمی و کیفی هیئت برای سال های آینده باشد.

برنامه هایی که امسال اجرا شد و سعی می کنیم در آینده حتما آن را ادامه دهیم چند مورد است که عبارتند از :

1)نشریه راه رفتنی: که کلا این سبک کار؛ تولید یک محتوای علمی و دقیق برای مخاطبین خاص و اهل فکر و اندیشه حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت.

2)ویژه برنامه امانت تاریخ: یکی از برنامه هایی است که با توجه به استقبال زیاد مخاطبین در سال آینده حتما مورد توجه قرار خواهد داشت .

3)پذیرایی ورودی مراسم امسال چایی شیرین، خرما و ارده بود که در قالب موکب انصار الحسین(علیه السلام) توسط خادمین روضه ی اباعبدا... انجام می شد . خب این حرکت یکی از قشنگ ترین و جالب ترین فضاهای مراسم بود و در واقع به غیر پذیرایی و تکریم عزاداران اباعبدا... (ع) با هدف ترویج و تبلیغ و ترغیب مخاطبین برای سفر کربلا در اربعین راه اندازی شده بود . ان شاءلله این مورد هم برای سال آینده هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

4)تبلیغات گسترده در سطح شهر با اهدافی که قبلا بیان شد از نکات روشنی بود که امسال در برنامه ستاد بود و ان شاء الله در سال های آینده با قوت ادامه پیدا می کند.

5)ساخت تیزر های تبلیغاتی هم امسال با جدیدترین ابزار ها در دستور کار بود و در سالهای آینده از این مباحث الهام خواهیم گرفت.

البته یک سری طرح و ایده هم مطرح بود که به خاطر محدودیت زمان و امکانات و ... اجرا نشد و امیدواریم برای سالهای آینده در دستور کار قرار بگیرد و این بشارت هم بدهم که این موارد در صورت اجرا در سال های بعد ان شاء الله می تواند سکوی پرشی برای هیئت و انجام رسالت فرهنگی مجموعه باشد

 

اما پایان مصاحبه و کلام آخر شما

امیدوارم خدای تعالی تا وقتی زنده ایم مدال نوکری حضرت سیدالشهدا را از ما نگیرد و بعد از ما از نسل و ذریه ی ما نگیرد و به همه ی ما توفیق دهد چه از لحاظ معرفتی و چه به لحاظ نوکری و عرض ادب خدمت حضرات معصومین علیهم السلام، تا زنده ایم درِ این خانه باشیم.

گر جای دگر نمیروم جایی نیست           غیر از درِ خانه ی حسین بن علی

ارسال به :
پربازدیدترین
پربازدیدترین
آخرین اخبار
آخرین اخبار
ارائه دیدگاه
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
نام :

پست الکترونیکی :

نظر شما :

کانال بهشتیان

ایران حسین بن علی

سوم

اینستاگرام

Ussd

cloud cloud cloud cloud
cloud cloud cloud cloud